Hoe korter de permalink, hoe beter!
In een oud, maar relevant, interview zei Matt Cuts van Google dat ze adviseren maximaal 4-5 woorden in de slug te gebruiken. Meer woorden zouden een negatief effect hebben op de posities in de zoekresultaten.
Dit werd onder meer duidelijk in een onderzoek van Matthew Barby. Uit zijn onderzoek bleek dat de permalink van websites op de eerste pagina van de zoekresultaten gemiddeld slechts 59 karakters bevatten.
Tijdens dit onderzoek voerden ze ook een experiment uit waar ze de URL van een pagina korter maakten. Het gevolg was een sprong naar de eerste pagina van Google binnen 15 minuten.
WordPress creƫert, op basis van de titel, een slug voor een bericht, pagina of post. Controleer deze goed en verwijder irrelevante woorden om de slug zo kort mogelijk te houden.
Recentelijk hebben we bijvoorbeeld een blog geplaatst. Op basis van de titel van het bericht gaf WordPress de volgende suggestie als permalink:
We hebben dit echter aangepast naar de kortere variant hieronder:
Ondanks dat we 5 woorden hebben weggelaten in de nieuwe permalink, zegt het vrijwel hetzelfde.
Ons advies is daarom om, na deze cursus, al jouw permalinks door te lopen en ze waar mogelijk te verkorten.