Wat is Google shopping?

Google Shopping is de dienst die er voor zorgt dat er tijdens een zoekopdracht producten worden getoond. Om een Google Shopping campagne op te starten heb je een account nodig op 2 platformen, namelijk:

  • Google Ads
  • Google Merchant Center 

Op Google Merchant Center upload je jouw productaanbod en in Google Ads beheer je jouw (advertentie) campagnes.

Anders dan bij Google Text Ads mag je niet zelf bepalen op welke zoekwoorden je getoond wil worden. Google bepaalt namelijk zelf op basis van de productfeed, de website en het bod bij welke zoekopdrachten jouw producten getoond worden.

google shopping instellen

Wat kost Google Shopping?

linkbuilding uitbesteden

Google Shopping kent geen opstartkosten. Je kunt gratis een account aanmaken op Google Ads en Google Merchant Center.

Vervolgens betaal je volgens het CPC-model (Cost-per-Click). Je bepaalt zelf het bedrag dat je maximaal wil betalen voor een klik. Afhankelijk van het bod van jouw  concurrentie en jouw eigen advertentie wordt bepaald hoeveel je uiteindelijk betaald voor de klik. 

Wanneer jouw gemiddelde prijs voor een klik op €0,25 ligt bij een product, betaal je voor 1000 kliks naar jouw website €250,-.

Je kunt de CPC per product of productgroep instellen. Zo kun je bijvoorbeeld inspelen op bepaalde margeverschillen of acties.

Hulp nodig?

Lukt het jou niet om een feed op te stellen of wil je kijken naar de mogelijkheden om jouw campagne rendabeler te krijgen? Neem dan contact met ons op!

Naar contactformulier

Google Shopping feed opstellen

Er zijn 4 verschillende manieren om jouw product-feed te uploaden in Google Merchant Center.

  • Google spreadsheets
    Je updatet jouw productgegevens via Google Spreadsheets. De updates worden automatisch toegepast op jouw account. Je vindt hier welke basisgegevens altijd vermeld moeten worden over een product.
  • Gepland ophalen
    Je host op jouw website een bestand met alle productgegevens en stelt een vast tijdstip in waarop Google de updates ophaalt. In Woocommerce kun je eenvoudig een feed creëren door middel van de plugin Product XML Feeds. Updates worden alleen toegepast op jouw account wanneer het bestand wordt opgehaald. De feed kan dagelijks, wekelijks of maandelijks worden opgehaald. In deze blog leggen we je uit hoe je een feed opstelt voor Google shopping.
  • Handmatig uploaden
    Jij bewaart op jouw computer een bestand met alle productgegevens en uploadt dit regelmatig naar jouw account. Dit kan handmatig of via SFTP, FTP of Google Cloud Storage. Je vindt hier welke basisgegevens altijd vermeld moeten worden over een product.
  • Content API (aangeraden)
    De koppeling met een feed management tool zorgt er voor dat jouw advertenties realtime geüpdate worden. Dit is handig wanneer je veel te maken hebt met prijs- en voorraadwijzigingen!
linkbuilding blog selecteren

Waarom moet je beginnen met Google Shopping?

Bespaar tijd.

linkbuilding

Het aanmaken en onderhouden van een Google Shopping vergt in verhouding tot een Google Text Ads campagne veel minder tijd. Je hoeft namelijk geen advertenties meer te schrijven!

Bespaar geld.

linkbuilding uitbesteden

Google Shopping heeft een betere ROAS omdat de klant reeds bekend is met het product. Bij Google Text Ads weet de klant niet welke producten hij gaat aantreffen op de landingspagina.

Relevanter verkeer.

linkubilding strategie

Je krijgt relevanter verkeer omdat de bezoeker voordat hij klikt al heeft besloten of de prijs, de specificaties en de vormgeving van het product binnen zijn wensen vallen.

Onze laatste Google Shopping cases.

seo conversie

Shampoo Bars.

Hoe Shampoo Bars door middel van linkbuilding en on-page SEO optimalisatie op positie 1 kwam in Google.

seo conversie

Directlampen.

Hoe wij door middel van onder andere linkbuilding maandelijks 50.000 organische bezoekers per maand ontvangen.

Neem contact met ons op.