fbpx

Google stelt mobile-first indexing deadline uit tot maart 2021

Google heeft vandaag bekend gemaakt dat de mobile-first indexing deadline wordt uitgesteld met een half jaar. Dat betekent dat het volgens de laatste berichtgeving volledig van kracht zal worden in maart 2021.

Voorheen communiceerde Google nog dat mobile-first indexing live zou gaan in september 2020. Ze schreven toen: “To simplify, we’ll be switching to mobile-first indexing for all websites starting September 2020.”

De hele stap van desktop-first naar mobile-first neemt nu al enkele jaren in beslag. De eerste berichten over mobile-first indexing dateren namelijk al uit 2016. Na 4 jaar lijkt het einde nabij; in maart 2021 moeten alle websites over zijn!

Waarom is de mobile-first indexing update uitgesteld?

De reden van uitstellen is COVID-19. Webmasters hebben de afgelopen tijd andere zorgen gehad, en Google wil ze daarom wat meer tijd bieden om de zaken op orde te krijgen.

Dit nieuws komt echter niet helemaal uit de lucht vallen. Op 29 april publiceerde Barry Schwartz al een artikel waarin hij aangaf te twijfelen of Google haar reeds gestelde deadline zou blijven hanteren.

Hoe controleer ik of mijn website al mobile-first geïndexeerd wordt?

Een vraag die wij veel krijgen is of je kunt zien of jouw website al is overgegaan op mobile-first indexing.

Dat kan! In deze blog leggen wij stap voor stap uit hoe je op verschillende manieren kunt achterhalen of jouw website al over is gegaan op de mobile first index.

Hoe kan ik mij voorbereiden op mobile-first indexing?

Is jouw website nog niet over op mobile-first indexing? Dan heb je geluk! Google heeft namelijk een lijst opgesteld met issues die veelvuldig voorkomen.

  • Gebruik dezelfde robots meta tags op de mobiele en desktop versie van jouw website;
  • Volg Google haar best practices op het gebied van lazy loading;
  • Zorg dat de content van een pagina op mobiel en desktop gelijk is aan elkaar;
  • Wees bewust van wat je blokkeert;
  • Controleer jouw afbeeldingen en video’s op het volgende:
    • Kwaliteit van de afbeelding;
    • Alt-attribuut van de afbeelding;
    • Gelijke URL van de afbeelding op zowel desktop als mobile;
    • Video mark-up
    • Plaatsing van video’s en afbeeldingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen