Door het coronavirus zijn de wijzigingen die Google wilt aanbrengen aan de vereisten van het Google Partner programma uitgesteld. Google publiceerde in februari een artikel waarin ze wijzigingen aankondigde voor het Partner Programma. Deze wijzigingen zouden eigenlijk actief worden in Juni. Door het coronavirus is het nu echter uitgesteld tot 2021.
Welke wijzigingen wil Google aanbrengen aan haar Partner Programma?
- Alle accounts die je beheert moeten samen meer dan $20.000 uitgeven in 90 dagen. Dit was voorheen $10.000. Hiermee zijn de vereisten dus verdubbeld, wat voor veel bureaus kan betekenen dat ze deze status kwijt raken.
- Minimaal de helft van alle gebruikers moet vanaf nu gecertificeerd zijn. Het gaat hierbij om relevante certificaten die nodig zijn om Google Ads accounts goed te beheren. Denk daarbij aan certificaten voor Google Search, Display, Video & Shopping.
- Bovendien moeten online marketing bureaus meer aandacht gaan besteden aan de aanbevelingen die Google doet. Elke campagne moet een minimale optimalisatiescore behalen van 70%. Deze score wordt dagelijks geëvalueerd. Mocht je niet voldoen aan deze vereisten, biedt Google je een periode aan om deze wijzigingen alsnog door te voeren.
Klik hier wanneer je meer wil weten over de wijzigingen aan het Partner Programma.
Waarom stelt Google de wijzigingen uit?
Het corona virus zorgt voor zowel de particuliere als zakelijke markt voor veel problemen. Dit heeft gevolgen op het uitgaven patroon van bedrijven en consumenten. Om deze reden heeft Google besloten de nieuwe badgevereisten uit te stellen tot 2021. Zo kan men zich nu concentreren op wat echt belangrijk is: het coronavirus.
Waarom brengt Google deze wijzigingen uit?
Google geeft in een officieel statement aan de afgelopen 2 jaar veel gesproken te hebben met Partners over de hele wereld hoe Google Partners verbeterd kan worden. In deze gesprekken kwam naar voren dat de Google Partners vooral meer transparantie, exclusiviteit, erkenning in de markt en beter inzicht in zakelijke behoeften willen.
Op basis van de feedback/gesprekken met Partners heeft Google besloten een nieuw vereistenpakket te lanceren voor hun Partnerprogramma.
Hoe weet ik of ik nog Premier Partner ben in 2021?
Mocht u nu Premier Partner zijn, dan behoud u die status in ieder geval tot het einde van het jaar. Wanneer begin 2020 het nieuwe Partner programma wordt uitgerold wordt er opnieuw bepaald welke bedrijven de status van Premier Partner krijgen. Wanneer het nieuwe programma wordt uitgerold zal ook de lijst met Premier Partners worden geüpdatet.