CPS (Cost Per Sale) is een van de vele manieren in de online marketingwereld om advertentiekosten door te berekenen aan adverteerders. Wanneer er advertentiekosten in rekening worden gebracht op basis van CPS wil dat zeggen dat een adverteerder een vast bedrag of percentage betaald voor elke verkoop die plaats vindt.
Voorbeeld 1: Vast bedrag
Jan verkoopt cursussen voor €995,-. Hij heeft 10 bloggers gevraagd een review te schrijven over zijn cursus met daarin een link naar zijn cursus. Hij heeft met de bloggers afgesproken dat voor elke aankoop die gedaan wordt door een lezer van zijn of haar blog ontvangt de blogger €100,- van Jan.
In dit voorbeeld is de CPS: €100,-.
Voorbeeld 2: Variabel bedrag
Jan verkoopt 3 cursussen:
- Cursus (voor starters) voor €395,-.
- Cursus (voor gevorderden) voor €695,-.;
- Cursus (voor professionals) voor €995,-.;
Hij heeft 10 bloggers gevraagd een review te schrijven over zijn cursus met daarin een link naar zijn cursus. Hij heeft met de bloggers afgesproken dat voor elke aankoop die gedaan wordt door een lezer van zijn of haar blog ontvangt de blogger 10% van de cursuswaarde van Jan.
In dit voorbeeld is de CPS: 10%.