Blogger, vlogger, influencer… Het is voor velen tegenwoordig zoveel dat het nog moeilijk is om ze uit elkaar te houden.
Een blogger is een persoon die online artikelen schrijft voor haar blog. Vaak heeft een blogger vaste onderwerpen waar hij of zij over schrijft.
Onderwerpen die veel voorkomen zijn:
- Lifestyle;
- Interieur;
- Kleding;
- Duurzaamheid;
- etc.
Dit is natuurlijk lang niet alles. Over echt alles wel blog te vinden op het internet!
Bloggers en linkbuilding
Bloggers zijn heel belangrijk voor linkbuilding. Blogs hebben namelijk over het algemeen een duidelijk onderwerp en daarnaast een hoge domein autoriteit.
Als bedrijf is het daarom (mocht het onderwerp relevant zijn) super interessant om een backlink te krijgen van een blog.
Waar komt de term “blogger” vandaan?
De term blogger komt van het woord Engelstalige woord weblog af. Dit woord is een samenvoeging van de woorden web (website) en log (bijhouden van gebeurtenissen).
De blogger houdt namelijk zijn gebeurtenissen in het dagelijks leven bij op zijn website.
Toen in 1999 de Amerikaan Peter Merholz voor de grap “we blog” schreef in plaats van weblog werd een naamsverandering in gang gezet.
Dit werd een paar maanden later gestimuleerd door de oprichting van het bedrijf Blogger, waar je jouw eigen blog kon maken.
Zo veranderde de naam van weblog langzaam aan in blog.
Hoe vind ik een blogger?
Een blogger vinden is niet lastig, mits je over de juiste tools beschikt. Er zijn in principe 3 manieren om relevante bloggers te vinden voor jouw website.
Allereerst kun je natuurlijk op Google gaan kijken wat je kunt vinden aan relevante blogs. Wanneer een autoverkoper op Google zoekt naar “blog autos” verschijnen er tientallen blogs.
Backlink profiel concurrenten
Wat je natuurlijk ook kunt doen is afkijken bij jouw concurrenten van welke websites zij backlinks ontvangen.
Waarschijnlijk heeft jouw concurrent die op de eerste positie staat samen gewerkt met enkele blogs. Dan zou je toch dom zijn om niet even te kijken welke blogs dit zijn?!
Platformen
Ten slotte zijn er ook bepaalde platformen waar bloggers en adverteerders worden samengebracht zoals linkpizza.com.
Op deze websites maak je vaak een campagne aan waarin je een oproep doet aan bloggers uit een bepaalde branche. Je kunt instellen dat deze bloggers ook moeten voldoen aan bepaalde eisen.
Wanneer ze aan de eisen voldoen, kunnen bloggers zich inschrijven op jouw campagne. Dit scheelt een hoop tijd!
Hoe kom ik in contact met een blogger?
De meeste blogs zijn tegenwoordig vrij commercieel ingestoken. Daarom staat op elke blog vaak wel een kopje met samenwerkingen.
Op deze pagina delen ze vaak een telefoonnummer en e-mailadres zodat je contact op kunt nemen.
Hoeveel kost het om samen te werken met een blogger?
De kosten van een samenwerking met een blogger zijn heel verschillend. Het hangt voornamelijk af van de domein en pagina autoriteit van de blog.
Hoe hoger de domein autoriteit, hoe meer je betaalt. Klik hier om te achterhalen wat de domein autoriteit is van een blog en hoeveel je gemiddeld betaald.