De pariteitenmethode is een manier van budgetteren waarbij het eigen budget wordt vergeleken met die van concurrent(en). In het merendeel van de gevallen wordt er gekeken naar de marktleider.
Wat zijn de voordelen?
Deze pariteitenmethode heeft de volgende voordelen:
- Geen noodzaak om omzetprognoses te ontwikkelen;
- Goede graadmeter van marketinginspanningen ten opzichte van concurrent;
- Je hoeft zelf minder tijd (en geld) te besteden aan het ontwikkelen van een marketignstrategie.
Wat zijn de nadelen?
Deze pariteitenmethode heeft de volgende nadelen:
- Het is lastig om te achterhalen wat het budget van de concurrent is;
- In plaats van te kijken waar ruimte ligt binnen de markt springt iedereen op hetzelfde kleine stukje van de markt;
- De concurrent kan een andere visie hebben wat leidt tot andere doelstellingen en daarmee een ander communicatiebudget;
- Je creëert met deze manier van budgetteren een concurrentiestrijd. Een concurrentiestrijd kent echter vaak enkel verliezers. Neem bijvoorbeeld de grote concurrentie op Google Ads waardoor campagnes lastig rendabel te krijgen zijn;