De sluitpostmethode is een manier van budgetteren die inhoudt dat het bedrijf het communicatiebudget budget bepaald door te kijken naar wat er onder aan de streep nog over is. Met andere woorden; hoeveel geld is er nog over wanneer alle andere kosten zijn afgetrokken.

Dit betekent vaak ook dat wanneer er onverwachtse kosten opduiken door het jaar heen, er direct gestreept wordt in het communicatiebudget.

De sluitpostmethode wordt voornamelijk gehanteerd door kleine bedrijven met beperkte middelen en weinig werkkapitaal. Deze methode is ook niet geschikt voor bedrijven die de ambitie hebben om te groeien.

Veel van deze kleine bedrijven hebben echter geen andere keus; desondanks blijft het een slechte methode van budgettering.

Voorbeeld sluitpostmethode

Bedrijf X werkt met de sluitpostmethode. Ze hebben een begroting gemaakt voor de inkomsten en uitgaven van aankomend jaar. Ze hebben onderaan de streep nog onder de post begrote uitgaven nog €50.000 euro over. Dit zal het communicatiebudget worden voor aankomend jaar.

Wat zijn de voordelen?

Deze sluitpostmethode heeft de volgende voordelen:

  • Je besteedt nooit meer dan jij je kan veroorloven;

Wat zijn de nadelen?

Deze sluitpostmethode heeft de volgende nadelen:

  • Doordat het communicatie budget per jaar kan verschillen is het onmogelijk om een lange termijn planning te maken;
  • Doelstellingen worden gebaseerd worden op het budget in plaats van de groeiambitie van een bedrijf;