De taakstellende methode is een manier van budgetteren die inhoudt dat het communicatiebudget wordt gebaseerd op basis van de doelstellingen van een bedrijf. De taakstellende methode is een manier van budgetteren die veel gebruikt wordt bij ambitieuze bedrijven die graag willen groeien.

Voorbeeld taakstellende methode

Bedrijf X is een e-commerce bedrijf en wil in 2022 graag een omzet realiseren van €2.000.000,-. Om dit te bereiken zullen ze via verschillende kanalen omzet moeten genereren. Ze begroten de volgende omzetten per kanaal:

  • Organisch verkeer: €700.000,-
  • Betaald verkeer: €500.000,-
  • Direct verkeer: €300.000,-
  • Social media: €300.000,-
  • Marketplaces: €200.000,-

Op basis van bovenstaande begroting kunnen ze een verwachte kostenbegroting opstellen per kanaal. Dit zal het communicatiebudget zijn.

Voordelen

  • De taakstellende methode is een ambitieuze wijze van budgetteren die in vrijwel alle gevallen leidt tot groei;
  • Duidelijke visie voor iedereen binnen het bedrijf waar men naar toe wil groeien;
  • Grote budgetten zorgen voor meer verantwoordelijkheidsgevoel onder werknemers;

Nadelen

  • Het kan lastig zijn om te bepalen wat realistische doelstellingen zijn;
  • Het kan lastig zijn om te bepalen hoeveel kosten er gemaakt moeten worden voor een X omzet;