Een dode link is een hyperlink die verwijst naar een pagina die niet (langer) bestaat. Dit kan zijn omdat de pagina is verwijderd of dat de URL van de pagina is gewijzigd. Dode links zijn natuurlijk niet wenselijk, aangezien bezoekers op pagina’s terecht komen die niet langer bestaan. Het reduceren van het aantal dode links op jouw website is dan ook een must. Een ander woord voor een dode link is een broken link.
Niet alleen schaadt je de gebruikservaring van de bezoeker. Ook Google vindt het vervelend wanneer er dode links te vinden zijn op jouw pagina’s. Zij streven namelijk naar een optimale gebruikservaring voor de bezoeker. Het verwijderen of verbeteren van dode links draagt dan ook direct bij aan een betere vindbaarheid van de pagina’s op jouw website.
Hoe controleer ik dode links?
Wanneer je op een dode link klikt kom je veelal terecht op een 404-pagina. Je hebt dus een tool nodig die 404-pagina’s kan vinden op jouw website. Er zijn verschillende tools die je daarmee kunnen helpen. Mijn favoriete tool is Screaming Frog. Deze tool is echter betaald en dus niet voor iedereen weggelegd. Een andere tool die je kunt gebruiken is https://www.deadlinkchecker.com/. Met deze tool vind je heel eenvoudig alle dode links die leiden naar 404-pagina’s op jouw website.