De domein autoriteit geeft op een schaal van 1 tot 100 de waarde aan van een website. Een domein met een hoge domein autoriteit hoeft over het algemeen minder moeite te doen om een goede positie te realiseren in de zoekmachines.

Het begrip domein autoriteit is geïntroduceerd door het bedrijf Moz. Zij introduceerden de begrippen domain authority (DA) en page authority (PA) om de waarde van een domein of pagina aan te geven.

Waarom is domein autoriteit zo belangrijk?

De domein autoriteit wordt voornamelijk veel gebruikt voor linkbuilding. Bij linkbuilding probeert men zo veel mogelijk relevante links naar haar website te verzamelen.

Deze “backlinks” zorgen er namelijk voor dat men beter gevonden wordt in de zoekresultaten.

Om de waarde van een backlink te bepalen kijkt een zoekmachine naar verschillende facetten waaronder het afkomstige domein.

Het zou namelijk nogal oneerlijk zijn wanneer een link van een spammy website net zo veel waard is als een link van bijvoorbeeld Wikipedia.

De domein autoriteit geeft een goed beeld over hoe een domein er op staat bij de zoekmachines.

Een link afkomstig van een website met een hoge domein autoriteit zal zorgen voor een grotere boost in de zoekresultaten dan een website met een lage domein autoriteit.

Hoe achterhaal ik wat mijn domein autoriteit is?

Je bent nu vast benieuwd of je goed bezig bent. Dat snap ik!

Daarom gaan we jou de 2 manieren uitleggen hoe je achterhaalt wat jouw domein autoriteit is. Belangrijk om te weten: je hebt hoe dan ook een Moz account nodig!

Optie 1: Open Site Explorer

De allereerste optie is om de domein autoriteit van een pagina te achterhalen is de Open Site Explorer van Moz. Log in met jouw Moz account en navigeer naar de Open Site Explorer.

Vul hier de URL in waarvan je de domein autoriteit wilt weten.

Optie 2: MozBar

De MozBar is een extensie ontwikkeld door Moz. Wanneer je een pagina bezoekt klik je op het Moz icoontje in jouw adresvenster. Er opent zich een venster onder de adresbalk. Deze laat het onder andere het volgende zien van een pagina:

Door deze tool hoef je niet elke keer naar de website van Moz te surfen. Wij gebruiken deze tool vaak. Het scheelt namelijk simpelweg heel veel tijd!

Je downloadt de MozBar hier.

Wat kost een backlink?

Wanneer je start met linkbuilding, is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de kosten die er aan verbonden zijn.

Zo zijn backlinks namelijk zelden gratis.

De prijs van een backlink wordt vaak bepaald op basis van de domeinautoriteit van een website.

Hoe hoger namelijk de domeinautoriteit, hoe meer linkwaarde er zal worden doorgespeeld naar jouw website.

De kosten van een backlink variëren echter sterk. Het is daarom wel handig om te weten wat gemiddelde prijzen zijn op de markt.

Zo weet je dat je nooit te veel betaald.

Domein autoriteit: 0-10
Prijs: €0 – €50

Heb je een domeinautoriteit tussen de 0 en de 10? Dan ben je waarschijnlijk net begonnen met jouw website. Een domein autoriteit tussen de 0 en de 10 is namelijk niet heel erg hoog.

Dit zie je dan ook terug in de prijs. Start met het creëren van content en je domein autoriteit zal van zelf stijgen!

Domein autoriteit: 11-20
Prijs: €50 – €200

Waarschijnlijk ben je al enige tijd bezig met je website en heb je al de nodige content gecreëerd. Bovendien ontvang je regelmatig een backlink van een andere website.

Ga zo door! Verdiep je nog wat meer in SEO om er voor te zorgen dat je domeinautoriteit straks boven de 20 uitkomt. Start bijvoorbeeld met interne en externe linkbuilding!

Domein autoriteit: 20-30
Prijs: €50 – €300

We kunnen vrijwel met zekerheid zeggen dat een website met een domeinautoriteit tussen de 20 en 30 actief bezig is met SEO.

De bedragen die je betaalt voor een backlink van een dergelijke website worden dan ook steeds hoger. Zoals je ziet variëren de prijzen echtersterk.

Een link van maar €50 komt best nog wel eens voor bij een onwetende blogger. Laat deze kans dan ook nooit liggen!

Domein autoriteit: 30-40
Prijs: €300 – €700

Websites met een domein autoriteit tussen de 30 en de 40 zijn vaak al lang geen onschuldige blogs meer. Wanneer je contact opneemt met een dergelijke blog, zul je vaak zien dat er een media bureau achter zit.

Daar is niks mis mee, maar het zegt natuurlijk wel iets over hoe serieus je met jouw website bezig moet zijn om deze domein autoriteit te behalen voor jouw website.

Domein autoriteit: 40+
Prijs: varieert sterk

Voor domeinen met een domein autoriteit boven de 40 variëren de prijzen dusdanig sterk dat ik er niks over kan zeggen.

Hoe verbeter ik de domein autoriteit van mijn website?

De domein autoriteit is niet alleen handig voor linkbuilding. Je kan de score namelijk ook heel goed gebruiken om jouw SEO-prestaties te vergelijken met die van jouw concurrenten.

Een hogere domein autoriteit betekent namelijk dat jij op het gebied van SEO beter bezig bent dan jouw concurrent.

Google houdt natuurlijk duizenden richtlijnen aan bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten.

De ene richtlijn heeft echter wel veel meer impact dan de andere. Bovendien is de ene richtlijn ook makkelijker om uit te voeren dan de andere.

Wil jij op korte termijn jouw domein autoriteit drastisch verhogen? Dan raad ik je aan de volgende stappen te volgen!

Stap 1: On-page SEO optimaliseren

Wellicht is het handig om eerst even kort uit te leggen wat on-page SEO is voordat wij er dieper op in gaan.

SEO ofwel zoekmachine optimalisatie bestaat uit alle activiteiten die men doet om er voor te zorgen dat een website beter gevonden wordt in de zoekmachine.

Tijdens on-page SEO optimaliseer je verschillende onderdelen binnen een pagina om ervoor te zorgen dat de pagina zo goed mogelijk scoort op een vooraf bepaald zoekwoord.

Denk daarbij aan de volgende onderdelen:

Door eerst de huidige pagina’s te optimaliseren aan de hand van bovenstaande punten zal de domein autoriteit al een boost krijgen.

Door te klikken op elk onderdeel krijg je meer uitleg over hoe dit in zijn werk gaat.

Stap 2: Backlinks verzamelen

Backlinks zorgen er direct voor dat jouw website autoriteit op bouwt! Deze stap vereist echter wel het nodige budget. Heb je dit momenteel nog even niet tot jouw beschikking? Sla dan deze stap over!

Stap 3: Interne links toevoegen

Allereerst maakt interne linkbuilding het een stuk makkelijker voor een zoekmachine om door jouw website heen te navigeren.

Een tweede functie van interne linkbuilding is dat het autoriteit verdeelt binnen een website.

Elke link die je plaatst op jouw website naar een andere pagina op jouw website vertegenwoordigt een bepaalde linkwaarde. De pagina die deze link ontvangt, krijgt op deze manier meer waarde ofwel autoriteit.

Stap 4: Content creëren

Als je de klant/bezoeker niks te bieden hebt, waarom zou een zoekmachine je dan in vredesnaam als een autoriteit gaan zien?

Creëer daarom met enige regelmaat relevante content omtrent jouw vakgebied zodat Google weet dat ze met een specialist te maken hebben!

Let wel goed op: “kwaliteit boven kwantiteit”.

Plaats niet een bericht omdat je al zolang niks meer hebt geplaatst. Publiceer alleen een blog of pagina wanneer het daadwerkelijk wat toevoegt voor de bezoekers van jouw website.