Google Trends is een dienst van Google dat inzichten geeft wat, wanneer en hoe vaak er op een bepaald woord wordt gezocht in de zoekmachine. Met Google Trends kom je er simpelweg achter wat er zich afspeelt in de wereld!
Hoe werkt Google Trends?
Google Trends is heel eenvoudig in gebruik. Surf allereerst naar trends.google.nl. Je komt op de homepage terecht. Je vind hier de volgende informatie:
- Voorbeelden
- Nieuwste artikelen en insights
- Trending op dit moment
- Wat was er elk jaar trending
Bovenaan de pagina kun jij zelf zoeken naar een onderwerp. Typ geen lange zinnen maar gebruik steekwoorden.
Op de resultatenpagina kun je vervolgens op landen, tijdsperiodes, categorieën en zoekmachines filteren.
Bovendien worden er enkele grafieken weergegeven die de volgende informatie bevatten:
- Interesse in de loop van tijd
- Interesse per subregio
- Gerelateerde onderwerpen
- Gerelateerde zoekopdrachten
Ten slotte heb je ook de mogelijkheid om enkele termen te vergelijken.
Waarom Google Trends gebruiken?
Google Trends is een mooi tool voor bedrijven om voorspellingen te kunnen doen. Hieronder zullen we enkele voorbeelden benoemen:
- Seizoensinvloeden
Met Google Trends kun je heel mooi zien of een product last heeft van seizoensinvloeden. Mocht je een bedrijf willen beginnen, dan is dat heel handig om te weten!
Neem bijvoorbeeld “lampen”. Uit Google Trends blijkt dat dit product heel erg onderhevig is aan seizoensinvloeden; terwijl je het product het hele jaar gebruikt. - Peilingen
Ook kan de tool goed gebruikt worden om peilingen te voorspellen. Neem bijvoorbeeld het politieke gevecht tussen Clinton en Trump in 2016. Op basis van de volgende data hadden we eigenlijk al kunnen voorspellen dat Trump populairder was. - Trends herkennen
De laatste jaren is de vraag naar een duurzame samenleving sterk gegroeid. Het vroegtijdig herkennen van een dusdanige trend kan jou als ondernemer veel voordeel opleveren. In de tabel hieronder laten we zien hoe de vraag naar duurzaamheid vanaf 2004 is toegenomen.