Een website kan opgedeeld worden in 3 delen: de header, body en footer. Waarbij de header het meest bovenste gedeelte is, de body het middelste gedeelte en de footer het onderste gedeelte van een website.
Deze onderverdeling is natuurlijk gebaseerd op het menselijk lichaam.
Waarom is een header belangrijk?
De header is het bovenste gedeelte van de website en daarmee de eerste indruk van de bezoeker. Het is daarom belangrijk dat jouw header goed overkomt op de klant. Om dit te bereiken is het belangrijk dat je de juiste dingen in de header plaatst.
Een slechte header zal direct invloed hebben op verschillende metrics zoals het conversieratio en de bounceratio.
Wat plaats ik in de header?
Elke header bevat een aantal vaste elementen.
Logo
Het logo van een website wordt vaak links of in het midden van de header uitgelijnd. Achter het logo zit vervolgens een link die lijdt naar de homepage.
Navigatiestructuur
Aangezien de header het eerste is wat een klant ziet op een website, is het heel handig om daar de navigatie van jouw website te plaatsen. Zo kun je als webmaster de klant snel helpen naar de content waarnaar hij/zij op zoek is.
Zoekveld
Rechts in de header wordt vaak het zoekveld of zoekicoontje aangegeven. Wanneer de klant even iets niet kan vinden kan hij gebruik maken van de zoekfunctie!
Account
Een account zie je vaak in de header wanneer het gaat om een webshop. Door middel van een account hebben klanten toegang tot al hun facturen en factuurgegevens.
Winkelmand
Als bezoeker is het handig om snel naar de winkelmand te navigeren. Deze komt dan ook veelvuldig voor in de header. Veelal aan rechterkant samen met het account en het zoekveld.
USPS & keurmerken
Het menu is het eerste wat de bezoeker ziet. Veel websites kiezen er daarom voor om direct de USP’s en keurmerken te tonen waarbij ze zijn aangesloten. Op deze manier proberen ze klanten er van te overtuigen bij hen een bestelling te plaatsen.
Contact / Klantenservice
Mocht deze niet in het menu zijn geplaatst, dan staat er vaak ergens anders in het menu nog wel een linkje naar de contactpagina. Mocht je er als bezoeker namelijk niet uit komen, is het fijn dan je snel kunt navigeren naar de contactpagina.