Binnen jouw website kan je door middel van links pagina’s en content met elkaar verbinden. Dit heet interne linkbuilding. Een interne link is bijvoorbeeld een link in een blogpost of instagram post naar een artikel uit een webshop op dezelfde site. Of het kan om een link gaan naar een PDF-document dat via uw domein is te downloaden. Ook links naar categorieën, archieven en foto’s spelen allemaal een rol in de interne linkbuilding. Vaak wordt de meeste aandacht gevestigd op de externe linkbuilding , maar de interne variant is minstens zo essentieel.
Waarom is interne linkbuilding belangrijk?
Wanneer je voor interne linkbuilding een goede strategie gebruikt beloont google je met een hogere ranking. Door een goede linkopbouw binnen jouw website kan de zoekmachine zien wat relevant is. Ook kan het beter en sneller de pagina’s indexeren. Een goede interne linkbuilding maakt een website dus toegankelijker voor zoekmachines. Daarnaast biedt een logische en overzichtelijke linkbuilding binnen jouw website ook meer gebruikersgemak voor jouw bezoekers. Hierdoor vinden ze sneller wat ze zoeken en zullen ze ook eerder terugkeren naar de website.
Op basis waarvan bepaal je een interne linkbuilding strategie?
Net zoals met het toepassen van keywords: overdaad schaadt. Zorg dus dat er geen wirwar aan interne links ontstaat. Google zal dit beschouwen als spam en voor jouw bezoekers wordt de tekst moeilijk om te lezen als deze vol links staat. Wat je wel moet doen, is zorgen dat de interne links het juiste keyword bevatten. Staat er een zoekwoord in de link, dan krijgt deze meer autoriteit en word je sneller gevonden. Verder is een interne linkbuilding de methode om jouw bezoekers naar de pagina’s te leiden die voor jou belangrijk zijn. Verkoop je een bepaald product? Dan heb je de kans om bijvoorbeeld via blogartikelen extra links naar dit artikel te creëren voor een hogere conversie. Het commerciële doel, vindbaarheid en leesbaarheid zijn dus belangrijke peilers voor het bepalen van een interne linkbuilding strategie.
Wat zijn absolute en relatieve links?
Wanneer je aan de slag gaat met interne linkbuilding dan heb je de keuze uit absolute en relatieve links. De eerste is een link, zoals de meesten die kennen. Een absolute link is namelijk een complete URL. Een voorbeeld is: https://www.website.com/shop/schoenen. Dit soort links zijn nodig wanneer je verwijst naar een andere website. Voor binnen je eigen domein kan je ook relatieve links gebruiken. Deze vermelden het protocol en domeinnaam niet en zien er als volgt uit: /shop/schoenen. Hierdoor snapt de zoekmachine direct dat het om een interne link gaat. Heb je hulp nodig bij het opstarten van een goede interne linkbuilding? Vraag het onze SEO-specialist!