De keyword difficlulty geeft een schatting hoe moeilijk het is om in de top 10 te ranken voor een zoekwoord in een bepaald land.

Vrijwel elke tool gebruikt dezelfde term, maar geen enkele tool berekent de keyword difficulty op dezelfde manier.

Let daarom goed op welke tool je gebruikt!

Ahrefs

Op Ahrefs wordt de Keyword Difficulty aangegeven op een schaal van 0 tot 100. Waarbij een score van 0 betekent dat het heel makkelijk is en een score van 100 dat het vrijwel onmogelijk is.

Ze berekenen de keyword difficulty door te kijken hoeveel backlinks er momenteel naar de websites gaan die bovenaan staan voor het zoekwoord in de organische zoekresultaten.

Op basis daarvan kan er berekend worden hoeveel backlinks er naar verwachting nodig zijn om in de top 10 te scoren.

In onderstaande afbeelding hebben ze een schatting gegeven van het aantal backlinks dat nodig is bij een bepaalde score.

SEMrush

Bij SEMrush geven ze de keyword difficulty weer in de vorm van een percentage. Het percentage kan variëren tussen de 0 en 100. Hoe hoger het percentage, hoe moeilijker het is om te kunnen scoren op dit zoekwoord.

SEMrush houdt bij de berekenen van de keyword difficulty rekening met de domein autoriteit van de domeinen die nu goed scoren voor een zoekwoord.

SEMrush zegt zelf het volgende op hun website over hun keyword difficulty:

Over het algemeen kunt u moeilijkheidsscores in 3 niveaus groeperen:

Boven 80%: hoge moeilijkheidsgraad
Om te rangschikken voor een zoekwoord met een moeilijkheidsgraad van meer dan 80%, moet u investeren in SEO en het bouwen van links. Als u met een geheel nieuwe site werkt, zijn deze zoekwoordtargets uw tijd waarschijnlijk niet waard.
 
Van 60% -80%: gemiddelde moeilijkheidsgraad
Op de eerste pagina komen voor zoekwoorden in dit bereik zal niet gemakkelijk zijn, maar het is realistischer om een ​​trefwoord in dit bereik te targeten in vergelijking met een trefwoord van meer dan 80%, vooral als uw website enige autoriteit heeft in uw markt.
 
Onder 60%: lage moeilijkheidsgraad
Deze zoekwoorden zijn het gemakkelijkst te rangschikken, maar het moeilijkst te vinden. Zoekwoorden met een moeilijkheidsgraad onder 60% die ook een constant zoekvolume hebben, vertegenwoordigen uw beste kansen om uw pagina’s met SEO te rangschikken.