Je hebt een website en wil het aanbod onder de aandacht brengen. Trek direct de aandacht bij de geïnteresseerde bezoeker via Google of een andere zoekmachine. Dat kan met een goed opgestelde meta title en de meta description. Hiermee geef je de potentiele klant in één oogopslag een duidelijke indruk van het concrete aanbod. Dat zou een reden zijn om jou te kiezen. Het is als een visitekaartje, een aantrekkelijke slogan én een uittreksel. Voor zoekmachines zijn goed opgestelde meta’s cruciaal. Komt jouw aanbod overeen met de titel en beschrijving? Dan sta je als beloning bovenaan in de zoekresultaten. Wanneer de metabeschrijvingen aan een aantal eisen voldoen, dan vertaalt dat zich in meer bezoekers, hogere conversieratio’s en een verhoogd rendement. Genoeg redenen voor het optimaliseren van de metabeschrijvingen.
Waarom is een goede meta belangrijk?
Google en andere zoekmachines bieden zoekresultaten op een overzichtelijke manier aan. De zoekmachines tonen een titel en een beschrijving van twee regels. Heb je geen eigen meta’s geformuleerd? Dan zal de zoekmachine zowel de titel als beschrijving baseren op concrete zoekgegevens van de bezoeker. Het is dan de vraag of jouw boodschap wel goed en helder wordt getoond. Vaak ziet de lezer afgebroken zinnen, die geen logisch geheel vormt. Het laat slechts concrete zoektermen zien. Dat zal de potentiele klant niet triggeren voor een bezoek aan jouw website. Met goede, zelf opgestelde metabeschrijvingen zorg je voor de nodige duidelijkheid. Verkoop je diverse productcategorieën? Maak dan voor elke categorie een titel en beschrijving. Vermeld hierin de meest voorkomende zoektermen en redenen voor een bezoek aan de website. Zo ziet de bezoeker in één oogopslag de belangrijkste informatie.
Hoe schrijf je een goede meta?
Let op het aantal karakters bij het schrijven van meta’s. Denk aan letters, cijfers, maar ook spaties. Als een metatitel maximaal 60 karakters bevat, dan is de gehele titel goed zichtbaar in de zoekresultaten. Houd de metabeschrijving op maximaal 160 karakters. Zo weet je zeker dat de volledige beschrijving gepresenteerd wordt. De lay-out van de zoekmachines verandert af en toe, waardoor bezoekers beschrijvingen en titels niet helemaal zien. Controleer daarom regelmatig de meta’s, zodat deze correct worden weergegeven. Ga voor een opvallende, maar relevante titel. Zo val je op tussen de overige zoekresultaten. Benoem in de beschrijving de belangrijkste karakteristieken van jouw aanbod, voeg een USP toe en sluit af met een call to action. Gebruik daarbij korte en heldere zinnen. Dan kan je uitgaan van een groei in bezoekersaantallen en rendement!