Tegenwoordig is het mogelijk om webpagina’s intern te verplaatsen en ook kun je nu zonder problemen van domein veranderen of bestaande websites makkelijk samenvoegen. Elke pagina van jouw website heeft zelf een eigen unieke URL. Wat gebeurt er als je de content verplaatst? Een zoekopdracht kan dan op niets uitlopen, tenzij je ervoor zorgt dat de oude URL een verwijzing naar het nieuwe webadres bevat. Een dergelijke verwijzing noemen we een redirect. Zowel voor zoekmachines als bezoekers zijn ze essentieel.
Welke soorten redirects zijn er?
Binnen zoekmachines bouwt elke URL een reputatie op. Hoe groter de reputatie, hoe hoger de ranking binnen Google en andere zoekmachines. Als je de content van een dergelijke URL verplaatst zonder omleiding, begin je in feite opnieuw en moet de nieuwe URL een eigen reputatie opbouwen. Met een redirect – dat je mag vergelijken met een adreswijziging – verhuist ook de reputatie mee naar het nieuwe webadres. Een geïnteresseerde klant die gebruik maakt van de oude URL, wordt automatisch doorgeleid naar het nieuwe webadres en zal hoogstens een kleine vertraging bespeuren. Een redirect kan permanent zijn, maar kan ook een tijdelijk karakter hebben. Je maakt bijvoorbeeld gebruik van een tijdelijke redirect als een bepaald product tijdelijk niet voorradig is of wanneer je een tijdelijke actie heeft met een aantal productgroepen.
Wat zijn de meest voorkomende redirects?
De meest voorkomende redirect is de zogenaamde 301 redirect. Hiermee geef je aan dat een webpagina permanent verplaatst is naar een ander webadres. De ranking en de reputatie verhuizen met een 301-procedure automatisch mee en in principe zal je geen teruggang in aantallen bezoekers of rendement merken. Verhuis je een relevante pagina zónder toeleiding naar de nieuwe pagina, dan zullen bezoekers die het oude adres gebruiken op een lege pagina uitkomen, terwijl jouw nieuwe pagina aanmerkelijk minder bezoekers ontvangt. Met een 307- of 302 redirect kan je zorgen voor een tijdelijke verplaatsing. In die gevallen blijven de reputatie en de ranking van de oude pagina in stand en verhuizen ze niet mee naar de tijdelijke nieuwe pagina. De 302-omleiding wordt ook gebruikt als jouw website een desktop- en mobiele versie kent en je bezoekers van de ene naar de andere wilt leiden.
Welke mogelijkheden zijn er om een redirect te plaatsen?
Er zijn twee veelgebruikte methodes om een redirect te plaatsen. Wie het geheel zelf wil doen, kan veranderingen aanbrengen in het .htaccess-bestand. Dit is een configuratiebestand in het hoofdmenu van jouw webserver. Het is verstandig om het aantal omleidingen goed te inventariseren en regelmatig te controleren op relevantie en werking. Slechte omleidingen kunnen jouw website aanmerkelijk vertragen, wat zowel negatieve gevolgen heeft voor jouw ranking binnen zoekmachines als voor jouw reputatie bij afnemers. Je kan voor omleidingen ook gebruik maken van plug-ins die veel derden aanbieden. Als je met een CMS-systeem zoals WordPress werkt, kan je kiezen voor plug-ins van Yoast SEO, die velen als gebruiksvriendelijk en effectief beoordelen.