Een hoge ranking bij Google kan je op verschillende manieren bereiken, bijvoorbeeld met backlinks. Backlinks zijn links naar jouw website die op andere sites worden geplaatst. Een goede backlink kan voor een hogere ranking zorgen, maar wanneer is het een goede backlink? Maakt het nog uit of het een follow of een no-follow link is? Een follow link verhoogt de pagerank waardoor je al snel meer bezoekers krijgt. Een no-follow link verhoogt niet direct de page ranking, maar doordat mensen op jouw link klikken krijgt de website wel meer verkeer en daardoor ook meer omzet.
Wanneer moet het een no-follow/follow link zijn?
Een follow link is een aanbeveling naar een website en Google ziet dit ook. Hoe meer links er naar jouw website worden geplaatst, hoe hoger de ranking van Google en hoe hoger je dus verschijnt in de zoekresultaten. Doordat je makkelijker gevonden wordt, is de kans ook groter dat je meer bezoekers krijgt. Dus als het hierom gaat is een follow link perfect. Je profiteert ook mee van een no-follow link op een website met een hoge ranking. Deze ranking stroomt ook door naar jouw website. Een beheerder kan wel aan de backlink de eigenschap ‘no follow’ toevoegen waardoor je dit voordeel niet hebt. Jouw website krijgt dan dus geen hogere ranking bij een no-follow backlink. Maar de bezoekers die op de link klikken komen wel op uw website terecht.
Hoe controleer je of er een no-follow of follow link is geplaatst?
Het is natuurlijk prettig wanneer je een follow of een no-follow link kunt herkennen. Dit kan je zien in de broncode. Als je de sneltoetsen ctrl + U indrukt, krijg je de broncode van een pagina te zien. Hierna kan je met ctrl + F zoeken op bijvoorbeeld no-follow. Worden er geen no-follow links gevonden, dan betekent dat er geen links in staan die no-follow zijn, ze zijn dan dus follow.
Zijn no-follow links waardevol?
Ook al lijkt een no-follow link in eerste instantie niet veel voordeel te geven, toch zijn deze links ook waardevol. Doordat de bezoekers van de website waar deze link op is geplaatst op de link klikken, komen ze op jouw website terecht. Dit betekent meer verkeer en meer interactie. Een no-follow link kan ook waardevol zijn voor jouw website. Stel dat je een link plaatst naar een externe website dan kan je hier een no-follow link van maken. Google weet dan dat de zoekmachine deze link niet hoeft mee te tellen in de ranking en niet hoeft te volgen.