De term zoekvolume staat voor het aantal zoekopdrachten voor een zoekwoord. Het zoekvolume van een zoekwoord wordt door veel tools per maand aangegeven.
Wanneer er 1000 mensen maandelijks zoeken naar een specifiek zoekwoord, spreken we van een zoekvolume van 1000.
Zoekvolume en type zoekwoord
Het zoekvolume van een zoekwoord hangt vaak sterk af van het type zoekwoord.
In de online marketing onderscheiden we 2 typen soorten zoekwoorden:
- short-tail zoekwoord
- long-tail zoekwoord
Wanneer een zoekwoord bestaat uit maximaal 3 woorden spreken we van een short-tail zoekwoord. Is het zoekwoord langer dan 3 woorden dan is het een long-tail zoekwoord.
Over het algemeen is het zoekvolume op short-tail zoekwoorden vele malen hoger dan op long-tail zoekwoorden.
De kans dat iemand zoekt op “kapper eerbeek” is namelijk vele malen groter dan dat iemand zoekt op “kapper eerbeek haar blonderen”.
Zoekvolume checken
Mocht je jouw eigen zaak beginnen, dan ben je natuurlijk benieuwd naar de online mogelijkheden.
Het checken van het zoekvolume is heel eenvoudig. Hiervoor kun je verschillende tools gebruiken zoals:
Als startend ondernemer is in dat geval Ubersuggest waarschijnlijk het meest handig.
Voor de Google Keyword Planner moet je namelijk een account aanmaken en moet je jouw betalingsgegevens koppelen.
Ahrefs is daarnaast ook nog eens vrij prijzig. Mocht je echter serieus bezig gaan met SEO, dan raad ik deze tool zeker aan!
Zoekvolume checken met Ubsersuggest
Met Ubersuggest check je eenvoudig het zoekvolume van verschillende zoekwoorden. We zullen je stap voor stap uitleggen hoe!
Stap 1: Ga naar https://neilpatel.com/
Ubersuggest is onderdeel van het bedrijf Neil Patel. Neil Patel is een van de grootste online marketeers ter wereld.
Stap 2: Voer uw domeinnaam en land in
Als het goed is zit je nu op de website. Voor jouw domeinnaam in, kies de taal van jouw website en klik op “Search”.
Stap 3: Login met uw Google account
Omdat Ubersuggest wil voorkomen dat bots hun tool misbruiken ben je verplicht in te loggen met een Google account. Het is niet verplicht om toegang te geven tot jouw Google Search Console gegevens.
Stap 4: Klik in het linkermenu op Keyword Ideas
Wanneer je ingelogd bent met jouw Google account, klik je in het linkermenu op Keyword Ideas.
Stap 5: Voer een zoekterm in relevant aan jouw diensten/producten
We zijn er al weer bijna! De laatste stap is het invoeren van een zoekwoord waarvan jij denkt dat deze relevant is voor jouw business. De tool gaat vervolgens kijken of hij nog meer relevante zoekwoorden weet voor jouw business.
Stap 6: Aflezen zoekvolume
Als het goed is heb je nu een mooi overzicht van alle relevante zoekwoorden voor jouw business. In de 2de kolom kun je het zoekvolume per zoekwoord aflezen!