Een zoekwoord is het woord of de woordgroep die door een gebruiker van een zoekmachine wordt ingevoerd.
Als bedrijf wil je natuurlijk hoog scoren op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf.
Door middel van SEO proberen bedrijven bovenaan te komen in de zoekresultaten op bepaalde zoekwoorden.
Soorten zoekwoorden
Anders dan het woord ‘zoekwoord’ doet vermoeden, gaat het vaak niet om één maar om meerdere woorden. We kunnen 2 soorten zoekwoorden onderscheiden.
Short-tail zoekwoord
Bestaat de zoekopdracht uit een combinatie van maximaal drie keywords, dan spreken we van een shorttail zoekwoord.
Op een short-tail zoekwoord zit over het algemeen meer zoekvolume omdat de term vrij algemeen is. Daarentegen is de conversie lager omdat de bezoeker nog niet goed weet wat hij wil.
Long-tail zoekwoord
Wanneer een zoekwoord uit meer dan 3 woorden bestaat noemt het met een long-tail zoekwoord.
Omdat het zoekwoord uit meerdere woorden bestaat is de kans kleiner dat iemand anders ook op exact dezelfde term zoekt. Daarom is het zoekvolume lager.
Omdat de klant heel goed weet wat hij wil, is de kans dat zijn zoekopdracht slaagt wel veel groter. Je zult dus zien dat bij een long-tail strategie de conversie hoger is.
Zoekwoorden achterhalen
Om te bepalen op welke zoekwoorden jij je wilt gaan focussen, moet je eerst achterhalen waar jouw (potentiële) klanten op zoeken.
Om relevante zoekwoorden, zoekvolumes en moeilijksgraden te achterhalen van een zoekwoord kun je verschillende tools gebruiken zoals:
- Google zoekwoord planner;
- Ahrefs;
- SEMrush;
Zoekwoorden bepalen
Het is als bedrijf de kunst om gevonden te worden op de juiste termen. Om te bepalen welke zoekwoorden de meeste prioriteit hebben beoordeel je een zoekwoord op een schaal van 0 tot 5 op de volgende 4 punten:
- Zoekvolume;
- Moeilijkheidsgraad;
- Koop-intentie zoekopdracht;
- Voorraad;
Zoekwoorden toepassen
Zodra je hebt bepaald op welk zoekwoord je gevonden wil worden, is het tijd om content te schrijven voor deze pagina.
Dit is echter een stap waar het vaak mis gaat. Veel bedrijven maken namelijk de fout om het zoekwoord over de hele pagina te spammen om maar aan Google te laten zien dat deze pagina over het zoekwoord gaat.
Doe dat niet!
Bij Nobrand hanteren we een keyword density van 2 tot 2,5%. Dat wil zeggen dat wanneer een pagina 1000 woorden content bevat, 25 woorden het zoekwoord of een synoniem daarop zijn.
Waar moet je het zoekwoord allemaal laten terug komen?
Om goed gevonden te worden op een zoekwoord adviseren wij een zoekwoord terug te laten komen op de volgende plekken:
- Title tag
- URL
- Meta title & description
- Content
- Alt-tags afbeeldingen
- Navigatie website
- Interne links (als anchor tekst)
- Externe links (als anchor tekst)